Introductie van doorverkooptickets van organisatoren

Een nieuwe manier voor fans om tickets te kopen en verkopen voor hun favoriete evenementen

  • TicketSwap Team
  • vr 27 jun
  • Announcement

Lees in een andere taal:

Ons ticketplatform als dienst voor organisatoren

Bij TicketSwap zetten we ons altijd in voor een veilige, eerlijke en transparante marktplaats voor fans om tickets te kopen en verkopen. Daarom introduceren we een nieuw model: doorverkooptickets van de organisator, ofwel ‘Platform as a Service’ voor onze partners. Hiermee kunnen organisatoren de doorverkoop van tickets zelf beheren en creëren we soepelere ervaringen voor fans – met snellere toegang tot je favoriete evenementen, behoud van ticketwaarde en een focus op eerlijkheid en vertrouwen.

Hoe werken doorverkooptickets van de organisator?

Voor sommige evenementen kunnen organisatoren tickets terugkopen en opnieuw aanbieden via TicketSwap, zodra er een nieuwe koper is. Dat betekent dat je bij deze tickets koopt van of verkoopt aan de organisator zelf. In plaats van een ticket rechtstreeks aan een andere fan te verkopen, verkoop je het aan de organisator zodra er een koper is – en andersom.

Voor de duidelijkheid worden deze tickets weergegeven onder ‘Doorverkooptickets van de organisator’ op een evenementpagina bij het kopen, of zie je bij het verkopen welke organisator het ticket terugkoopt. We leggen alles stap voor stap duidelijk uit. Ook kun je altijd de algemene voorwaarden en bedrijfsinformatie van de organisator bekijken.

Wat betekent dit voor jou, onze fans

Met deze nieuwe manier van kopen en verkopen krijg je sneller toegang tot populaire evenementen, omdat organisatoren meteen de tickets kunnen aanbieden die ze terug willen kopen zodra er een koper is. Je hoeft dus niet meer te wachten op last-minute releases of te hopen dat iemand een ticket besluit te verkopen.

Qua prijs blijft alles eerlijk en overzichtelijk. Als verkoper krijg je hulp bij het bepalen van je prijs. Soms kiezen organisatoren ervoor om een minimumprijs in te stellen om de waarde van tickets te beschermen. Voor sommige evenementen zie je dus een ‘Min’-optie bij het instellen van je verkoopprijs.

Je ziet altijd een duidelijke prijsrange bij het aanbieden van een ticket (meestal tussen 80% en 120% van de oorspronkelijke ticketprijs). Ook laten we je weten als je een verkoopprijs probeert in te stellen die lager is dan de minimumprijs van de organisator voor dat evenement.

Waarom introduceren we dit?

Voor sommige populaire evenementen kunnen ticketprijzen flink schommelen, vooral dichter bij de datum. Die instabiliteit is nadelig voor zowel fans als organisatoren. Hoewel we al prijsplafonds hanteren (maximaal 120% van de oorspronkelijke prijs), helpt dit nieuwe model organisatoren om prijzen stabieler en voorspelbaarder te houden. Door organisatoren via ons platform tickets te laten terugkopen en opnieuw aan te bieden, kunnen prijzen beter de echte waarde van het ticket en het evenement weerspiegelen – zonder ongewenste uitschieters.

Een korte toelichting over prijstransparantie

We blijven werken aan een sterker platform dat zowel fans als partners ondersteunt. Het verschil hier is dat organisatoren actief betrokken zijn bij het terugkopen van tickets en het opnieuw uitgeven ervan. Dit is een meer gestructureerde samenwerking, waarbij de ervaring van fans en eerlijkheid centraal staan.

Bij het bekijken van de ticketlijst zie je mogelijk dat de naam of foto van een fan niet meer wordt weergegeven, maar in plaats daarvan het logo van de organisator. Dat komt omdat deze tickets door de organisator worden aangeboden – je koopt dus direct van hen of verkoopt aan hen.

We leggen alles tijdens het koop- of verkoopproces duidelijk uit. Ook kun je altijd de algemene voorwaarden en bedrijfsinformatie van de organisator bekijken. Voor meer informatie, bekijk onze FAQ over hoe prijsbepaling werkt.

Tickets verkopen of kopen via een organisator

Voor elk evenement met doorverkooptickets van de organisator kopen organisatoren tickets terug en verkopen ze opnieuw. De stappen zijn vergelijkbaar met wat je gewend bent, maar let op het volgende:

  • Verkopen: Verkoop je tickets aan een organisator, dan betaal je 5% organisatorkosten per ticket. Is het een FairShare-evenement, dan deel je de winst gelijk met de organisator. Meer info over FairShare vind je hier.

  • Kopen: Bij het kopen van doorverkooptickets van een organisator is de prijs inclusief organisatorkosten en btw. Je betaalt in de oorspronkelijke valuta van de verkoper, maar wij tonen altijd het omgerekende bedrag in jouw voorkeurvaluta.

Bij doorverkooptickets van de organisator worden alle kosten in rekening gebracht door of namens de organisator, niet door TicketSwap – lees hier meer over kosten.

Vooruitblik op het evenementenlandschap

Het organisatiedoorverkoopticketmodel is opnieuw een manier waarop we ticketing verbeteren – voor zowel fans als organisatoren. Elk platformupdate moet bijdragen aan een soepelere, meer duidelijke ervaring en helpen om eenvoudiger naar je favoriete evenementen te gaan – of om last-minute wijzigingen in je planning op te vangen.

Heb je vragen over hoe dit werkt? Bekijk onze FAQs of neem contact op met ons supportteam. We helpen je graag verder.


Meer dan 6000 partners

Word een partner
Defqon LogoWeeztix LogoSziget LogoAncienne Belgique LogoDGTL LogoCercle LogoDefqon LogoWeeztix LogoSziget LogoAncienne Belgique LogoDGTL LogoCercle Logo